آزادی ۴۲۲زندانی غیرعمد و مالی از زندان‌های آذربایجان شرقی درسال۹۸
آزادی ۴۲۲زندانی غیرعمد و مالی از زندان‌های آذربایجان شرقی درسال۹۸

مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد طی سال گذشته، گفت: ۴۲۲ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۳۹۸ از زندان‌های استان آزاد و به کانون گرم خانواده بازگشتند.

به گزارش نهال امید، رسول تقی‌پور در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ با کمک ستاد دیه و خیرین استان، ۴۲۲ زندانی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شده‌اند که مجموع کل بدهی زندانیان آزاد شده برابر با ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

تقی‌پور با بیان این‌که ۴۱۸ تن از زندانیان آزاد شده “زندانیان مرد” و ۴ نفر نیز زندانیان زن بوده‌اند، افزود: از مجموع زندانیان آزاد شده، ۲۷۴ زندانی از محکومین مالی، ۱۵ زندانی از محکومین تصادفات غیرعمد و حوادث و همچنین ۱۳۳ زندانی نیز از محکومین مهریه و نفقه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از کمک ویژه ستاد دیه برای آزادی این زندانیان تأمین شد، گفت: ۴ میلیارد تومان نیز از طریق تسهیلات و با پیگیری همکاران ستاد دیه و همچنین با دعوت از شکات و مذاکره با آن‌ها هم مبلغ ۲۴ میلیارد تومان از طریق رضایت شاکیان پرونده جهت آزادی این زندانیان تأمین شد.

تقی‌پور با بیان اینکه مبلغ ۱ میلیارد تومان توسط خانواده مددجویان برای آزادی این زندانیان فراهم شد، افزود: مبلغ ۹۶ میلیارد تومان نیز در نتیجه تلاش‌های ستاد دیه به صدور دادنامه اعسار توسط مراجع قضائی تأمین شده است.

وی با اشاره به سنت اهدا هزینه ضیافت و احسان از مشارکت ۳۱۵ خانواده متوفی خبر داده و گفت: این سنت در تبریز به یک فرهنگ تبدیل شده و این تعداد خانواده بخشی از بدهی بالغ بر ۲۲۰ زندانی غیرعمد و محکومین مالی را فراهم نموده‌اند.

وی افزود: مردم تبریز بخاطر عدم شیوع ویروس کرونا و برگزار نکردن مراسم هزینه‌های احسان و مراسمات ترحیم را جهت آزادی زندانیان غیرعمد و محکومین مالی صرف می‌کنند و هیچ نیازی نیست که برای این عمل خداپسندانه به ستاد دیه استان مراجعه نمایند و می‌توانند با شماره تماس ۰۴۱۳۳۲۸۸۴۲۸ در ارتباط باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۲۳ زندانی جرایم غیرعمد (سه زندانی زن و ۵۲۰ زندانی مرد) در زندان‌های استان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: برای آزادی این تعداد زندانی، بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

ستاد دیه آذربایجان شرقی