آذربایحان‌شرقی جزء ۳ استان حادثه خیز کشور
آذربایحان‌شرقی جزء ۳ استان حادثه خیز کشور

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان ما جزء سه استان حادثه خیز کشور است، گفت: زلزله ارسباران، سیل، حادثه قطار، ریزش کوه و زلزله میانه و سراب نمونه‌ای از این حوادث هستند.

محمدباقر هنربر صبح امروز پنجشنبه در کارگاه تخصصی تجارب و درس آموخته‌های زمین لرزه اخیر در شهرستان‌های میانه و سراب، اظهار کرد: پنجم دی  ماه، مصادف با سالروز زلزله تلخ شهرستان بم است که در تاریخ به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

وی افزود: آموزش، تاثیر زیادی در کاهش اثرات و نیز نقش مهمی در آگاه سازی افکار عمومی در حین حادثه دارد که این موضوع باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد؛ باید همواره هوشیار بوده و بدانیم که حادثه، خبر نمی‌دهد.

هنربر با اشاره به وجود خطرات در معضل حاشیه نشینی، افزود: حدود ۲۰۰۰ هکتار از تبریز شامل بافت حاشیه نشین بوده و باید در بحث مقاوم سازی، بهسازی و احیای بافت فرسوده شهری اقدامات جدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: طبق آمار ارایه شده از سوی بنیاد مسکن، حدود ۵۳ درصد روستاها مقاوم سازی شده بودند که در زلزله اخیر حتی ترک هم برنداشتند.

وی افزود: از مردم عزیز خواهشمندم در مواقع حادثه با دستگاه های متولی همکاری های لازم را کرده و خود نیز وضعیت را مدیریت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به زلزله اخیر میانه و سراب، خاطرنشان کرد: مدیریت این حادثه، مرهون تلاش‌های تمامی دستگاه‌های فعال در استان است.

وی با بیان این‌که پس از زلزله میانه و سراب حدود ۱۱۱۰ پس لرزه روی داده است، افزود: در نتیجه این زمین لرزه، پنج نفر فوت شده و دو نفر نیز در اثر گازگرفتگی در چادر جان خود را از دست دادند. همچنین ۵۱۲ نفر مصدوم به بیمارستان مراجعه کرده بودند که ۳۲ نفر آن‌ها بستری شدند؛ البته همگی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

وی در خصوص آمار احشام تلف شده در جریان زلزله اخیر نیز خاطرنشان کرد: در شهرستان میانه ۳۰۰ راس دام سنگین، ۷۰۰ راس دام سبک و در شهرستان سراب ۵۰ راس دام سنگین، ۳۲۵ راس دام سبک تلف شد.

هنربر ضمن قدردانی از اقدامات سریع دولت، یاد آور شد: دولت در کمتر از ۴۸ ساعت مصوبه ۳۲۹ میلیارد تومان کمک به مناطق زلزله زده را تصویب کرده و امکانات اولیه را در ساعات اولیه فراهم کرد.

وی در پایان در خصوص مشکلات خانوارهای فصلی و فرعی نیز اظهار کرد: مشکلات خانوار های فصلی و فرعی در این زلزله پیش رو آمد که با دستور استاندار کمک هزینه هایی به مبلغ هشت میلیون تومان و وام ۴۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد به این خانواده ها تعلق گرفت.

  • منبع خبر : ایسنا