آذربایجان، اولین شریک تجاری ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است
آذربایجان، اولین شریک تجاری ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است

به گذارش نهال امید، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: آذربایجان، مهم‌ترین و بزرگترین کشور حوزه قفقاز جنوبی و شریک تجاری اول منطقه آزاد ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است.  محسن نریمان در جلسه همفکری سفیر جدید ایران در آذربایجان، با اشاره به سهم ۴۰ درصدی بازار صادراتی ارس به آذربایجان، اظهار کرد: […]

به گذارش نهال امید، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: آذربایجان، مهم‌ترین و بزرگترین کشور حوزه قفقاز جنوبی و شریک تجاری اول منطقه آزاد ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است. 

محسن نریمان در جلسه همفکری سفیر جدید ایران در آذربایجان، با اشاره به سهم ۴۰ درصدی بازار صادراتی ارس به آذربایجان، اظهار کرد: طی پنج سال اخیر بیش از ۹۷ میلیون دلار صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس به جمهوری آذربایجان انجام شده است.

وی افزود: از مجموع ۵۱۸ میلیون دلار صادرات انجام شده طی سال ۹۸ نیز جمهوری آذربایجان، سهم ۴۱ درصدی این بازار را در اختیار داشته است.

وی با تاکید بر این‌که ارتباط ما از لحاظ مسائل تجاری فرهنگی و اقتصادی با جمهوری آذربایجان از دیرباز ارتباطی تنگاتنگ و دوستانه بوده است، ادامه داد: بیشترین حجم سرمایه گذاری‌های خارجی محقق شده در ارس مربوط به کشورهای آذربایجان و ترکیه است.

نریمان تشریح کرد: ۵۰ شرکت تولیدی خدماتی و بازرگانی آذربایجانی در ارس ثبت شده و در حال حاضر هشت شرکت تولیدی با سرمایه گذاری آذربایجانی با اشتغالزایی ۶۰۰ نفر در ارس فعال است که امیدواریم این تعاملات در این دوره رونق بیشتری داشته باشد.

وی با بیان این‌که علی‌رغم تحریم‌ها و بسته شدن مرزها، ارس جزو نوادر مناطق آزاد کشور بود که صادراتش را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: طی پنج سال اخیر هزار و ۶۰ فقره گواهی مبدا با ارزش دلاری بیش از ۶۲ میلیون دلار از منطقه آزاد ارس به کشور آذربایجان صادر شده و میزان ترانزیت خارجی نیز در مدت مشابه بیش از ۱۲ میلیون دلار بوده است.

وی، پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی معرفی و عرضه محصولات تولیدی ارس در باکو، ایجاد دانشگاه مشترک ارس و آذربایجان و تحصیل بخشی از دانشجویان باکو در این دانشگاه، فعال سازی مجدد قطار مشهد-نخجوان را از سفیر جدید ایران در آذربایجان خواستار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، تکمیل و اجرای جاده و خط آهن جلفا- قلی بیگ‌لو و نمایندگی‌هایی از بانک‌های جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس را خواستار شد و افزود: تحقق این خواسته می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به تبادلات اقتصادی و تجاری را رفع کند و موجبات توسعه روابط ایران با قفقاز شود.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، سیدعباس موسوی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در حاشیه حضور خود در منطقه آزاد ارس از چند شرکت تولیدی محدوده ارس بازدید کرد.

  • منبع خبر : ایسنا