آخرین وضعیت کنترل آفات باغات و مزارع آذربایجان شرقی
آخرین وضعیت کنترل آفات باغات و مزارع آذربایجان شرقی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آفات باغات و مزارع آذربایجان شرقی به خوبی کنترل شده است.

به گزارش نهال امید، محمود کیا اظهار کرد: امسال در مناطقی از استان هم‌چون شهرستان اهر که در معرض باد گرم، بادزده شدند، انگیره‌ کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم وجود نداشت اما با این حال آفت سن گندم به خوبی کنترل شد.

وی با اشاره به کنترل آفت ملخ در استان، افزود: امسال سالی عاری از آفت سنک کلزا داشتیم، شته مومی و پروانه پشت الماسی از دیگر آفات کلزا نیز کنترل شد و اکنون نیز کلزاها بدون نگرانی برداشت می‌شوند.

وی ادامه داد: تله موش علی رغم تورم و گرانی‌ها، به حد نیاز تامین شده و در اختیار بهره برداران قرار گرفت و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

کیا در خصوص آخرین وضعیت کنترل آفات میوه‌های تابستانه، تشریح کرد: آفت سفیدک که هر ساله در درختان هلو و شلیل شبستر دیده می‌شود امسال کنترل شده است؛ نوبت دوم مبارزه با آفت کرم سیب و خوشه خوار انگور در حال انجام بوده و در تهیه سم آن مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به حذف یارانه سم و کاهش حمایت دولت از واردات سموم کشاورزی، گفت: از این پس سموم به جای دلار ۴۵۰۰ تومانی با ارز نیمایی عرضه می‌شود اما با وجود محودیت‌ها اکنون با کمک ارگان‌های نظارتی چون تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان، مشکلی در تامین و عرضه سموم وجود ندارد.

وی افزود: دولت به دلیل محدودیت اعتباری و توان مالی به چنین اقدامی روی آورده اما این امر در بحث کلان چندان اثری نخواهد داشت، چنانچه تاکنون نیز اثرات خود را نشان نداده اما در سال آتی با یکسان سازی قیمت‌ها، قیمت سموم کشاورزی بالاتر قیمت فعلی خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان  متذکر شد: مهمترین مشکلی که در آینده ممکن است رخ دهد مربوط به واردات محدود کنه کش‌ها به کشور است، اکنون سموم کنه کش‌ لازم برای سمپاشی نوبت اول و دوم در کشور وجود دارد اما برای سایر نوبت‌ها باید در سطح ملی تامین شود.

  • منبع خبر : ایسنا