آخرین وضعیت مهم‌ترین پروژه‌های «کانال هدایت آب‌های سطحی» در تبریز
آخرین وضعیت مهم‌ترین پروژه‌های «کانال هدایت آب‌های سطحی» در تبریز

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با بیان این‌که احداث کانال هدایت آب‌های سطحی جزو اولویت‌های شهرداری است، گفت: با احداث و تکمیل این کانال‌ها، گام مهمی در جهت هدایت آب‌های سطحی برمی‌داریم.

به گزارش نهال امید، محمدحسین اسحقی در خصوص آب‌گرفتگی برخی از معابر طی بارندگی هفته گذشته، اظهار کرد: این آبگرفتگی در بهترین شهرهای جهان نیز ممکن است اتفاق بیفتد و فقط مختص به تبریز نیست، چراکه وقتی باران در یک مدت زمان کوتاه به شدت به یک نقطه ببارد آبگرفتگی شکل می‌گیرد. البته این موضوع را توجیه نمی‌کنیم ولی در تلاشیم با احداث کانال‌ها، مشکل آبگرفتگی معابر تبریز را برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که در ابتدای سال جاری شاهد بارش‌های مداوم و با حجم بالای باران بودیم، ادامه داد: همیشه در فصل بهار با مشکل آبگرفتگی در تبریز مواجه بودیم اما امسال شاهد آبگرفتگی‌ها در شهر نبودیم و با این حجم از بارش باران در ابتدای سال باید سیل اتفاق می‌افتاد که کانال‌های هدایت آب‌های سطحی نقش مهمی داشتند.

وی در تشریح مهم‌ترین پروژه‌های درحال احداث کانال و رسوب گیر، گفت: کانال زهره یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هدایت آب‌های سطحی بوده و از ولی امر به ابعاد ۱.۱۰ در ۱.۱۰ متر و به طول ۱.۵ کیلومتر احداث می‌شود که آب‌های سطحی را از کوی انقلاب تا خیابان عباسی هدایت کرده و به بیلان چایی منقل می‌کند. هزینه کل اجرای این پروژه هفت میلیارد تومان بوده که هم اکنون در حال اجرا است.

اسحقی ادامه داد: کانال اطلس دیگر پروژه مهم ما بوده که از داخل پارک ارم در شهرک ارم رد می‌شود و آب‌های سطحی عباسی به آجی چای منتقل می‌شود که ابعاد این کانال نیز ۲.۵ در ۲.۵ متر و طول آن ۳۰۰ متر بوده و با اعتبار دو میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: کانال فرامنطقه‌ای خاوران، دیگر پروژه مهم دفع سیلاب و آب‌های سطحی به طول ۳.۷ کیلومتر بوده که ۱۲ متر عرض و ۲.۵ متر ارتفاع داشته و آب‌های کل مسیل های خاوران را به سودره سی و از آنجا هم به بیلان چایی می‌رساند. این پروژه هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی درحال اجرا است.

وی در خصوص پروژه‌های رسوب گیر نیز گفت: رسوب گیر آخر ایلی‌سو در اراضی راه آهن با هزینه هفت و نیم میلیارد تومانی اجرا بوده و یک رسوب گیر دیگر نیز در حال مناقصه است که بعداز انجام این امور، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در خصوص کانال کرجان نیز گفت: این کانال در منطقه ۷ تبریز قرار دارد که در حال تکمیل بوده و ۲۵۰ متر آن در حال اجرا است.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی افزود: در سطح شهر تبریز و به همت شهرداری، کانال‌های کوچک و بزرگ زیادی در حال اجرا است تا بتوانیم شبکه کانال‌ها را تکمیل کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا