آب‌های آلوده در کانال‌های تبریز تفکیک شود
آب‌های آلوده در کانال‌های تبریز تفکیک شود

به گزارش نهال امید، فرامرز افشانی با بیان این‌که بخشی از اراضی کشاورزی با آب فاضلاب آبیاری می‌شود، اظهار کرد: این امر غیرقابل انکار است، زیرا آب‌های آلوده در کانال‌های مایان نیز دیده می‌شود که باید سرمنشا و نوع خانگی یا صنعتی بودن آن‌ معلوم شده و سپس تفکیک شود. وی متذکر شد: ادعای شهرداری مبنی […]

به گزارش نهال امید، فرامرز افشانی با بیان این‌که بخشی از اراضی کشاورزی با آب فاضلاب آبیاری می‌شود، اظهار کرد: این امر غیرقابل انکار است، زیرا آب‌های آلوده در کانال‌های مایان نیز دیده می‌شود که باید سرمنشا و نوع خانگی یا صنعتی بودن آن‌ معلوم شده و سپس تفکیک شود.

وی متذکر شد: ادعای شهرداری مبنی بر شکستن لوله‌های فاضلاب توسط کشاورزان نیز صحت ندارد و در اراضی شهرک مایان و الوار به خاطر این فاضلاب‌ها بوی بسیار بدی منتشر شده که امیدواریم بحث فاضلاب تبریز هرچه سریع‌تر رفع شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیشنهادهای مطرح شده برای ارتقای وضعیت کشاورزی شهرستان، تشریح کرد: بحث انتقال آب دشت تبریز بارها مورد تاکید قرار گرفته، چرا که ظرفیت بسیار بالایی در استان بوده و منجر به  تولید بیش از ۵۰۰ هزار گندم معادل تولید کل گندم استان  خواهد شد.

افشانی افزود: احداث شهرک گلخانه‌ای در شهر جدید شهریار نیز در دستور کار قرار گرفته تا از ظرفیت هفت میلیون متر مکعب آب سد ملکیان در این منطقه استفاده کرده و نزدیک به ۳۰۰ هکتار گلخانه احداث شود؛ سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی خود برای احداث این شهرک را اعلام کرده و اکنون فقط منتظر مسئولان شهرک هستیم تا تصمیمات و شرایط خود را بررسی کنند.

وی افزود: هم‌چنین  نزدیک به ۲۹ هکتار گلخانه در سطح استان داریم که طی هشت ماه گذشته مجوز احداث ۲۹ هکتار دیگر نیز صادر شده و فقط منتظر پرداخت تسهیلات هستند.

وی، ایجاد شهرک شیلات را یکی از برنامه‌های شهرستان تبریز عنوان کرد و گفت: پساب تصفیه خانه تبریز، سهم دریاچه ارومیه بوده، در حالی که می‌توان ۱.۵ متر مکعب در ثانیه از آب این تصفیه خانه را در شهرک شیلات برای پرورش ماهیان استفاده کرده و سپس به دریاچه منتقل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز ادامه داد: دشت تبریز تنها شامل شهرستان تبریز نمی‌شود و شهرستان‌های اطراف نیز از آن استفاده خواهند کرد که قطعا بر وضعیت کشاورزی استان تاثیرگذار بسیار مهمی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که بخش کشاورزی تنها بخشی است که در وضعیت کرونایی با سرپا ماندن، تاثیر مهمی در اقتصاد کشور داشته است، گفت: در این دوران، صادرات محصولات کشاورزی تقریبا با مشکلی مواجه نشده، اما شاید در مصرف داخلی برخی کالاها تاثیراتی دیده شود که بیشتر هم در بخش ماهی و شیلات و پرورش قارچ بوده اما در سایر قسمت‌ها تولید همچنان ادامه یافته است.

وی با اشاره به پیشتازی شهرستان تبریز در کشت کلزای استان، اظهار کرد: جلسات مربوط به آغاز کشت کلزا برگزار شده و طبق برنامه ریزی‌ها، رهاسازی و باز کردن سردهنه آب کانال‌ها انجام گرفته است؛ کلزا، گیاه بسیار حساسی است و باید در ۱۵ شهریورماه کشت و آبیاری شود وگرنه تاخیر یک روزه نیز تاثیر بسیاری در کشت این محصول خواهد گذاشت.

افشانی متذکر شد: به خاطر تاخیر آب رسانی در دوره کشت قبلی، تقریبا هر مزرعه کشت کلزای شهرستان با ۳۰ درصد خسارت مواجه شده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: جهاد کشاورزی، رسانه را به عنوان یک یار کمکی و قدرتمند برای خود می‌داند که در زمان نیاز می‌توان از طریق خبر و رسانه، به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه، افزود: اداره جهاد کشاورزی شهرستان تبریز این مورد را به خصوص در موضوع سبزی و صیفی حکم آباد لمس کرد؛ به طوری که بحث حفاظت از اراضی زیر کشت سبزی و صیفی در حکم آباد تبریز با مطرح شدن در رسانه‌های مختلف، حساسیت ایجاد کرد و در نتیجه کارگروهی به ریاست معاونت عمرانی استاندار تشکیل یافت.

  • منبع خبر : ایسنا